E-Mailmarketing kan een geweldige manier zijn om met klanten in contact te komen en jouw producten of diensten te promoten, maar als ze niet gelezen worden, zullen ze niet natuurlijk ook niet effectief zijn. We geven je graag wat wat tips om jouw e-mail open rate te verhogen en marketing e-mails leesbaarder te maken. Door deze tips te volgen, kunt je ervoor zorgen dat jouw lezers je berichten ook echt lezen!

Wat is het email open rate?

Het email open rate is het percentage mensen dat een e-mail opent op het totale aantal mensen dat de e-mail ontvangt. Een goede open rate ligt rond de 20-30%. Het Email open rate geeft aan hoe succesvol een e-mailcampagne is geweest en of de doelen zijn bereikt.


Hoe kun je de e-mail open rate verbeteren?

Een gemiddeld persoon checkt zijn e-mail meerdere keren per dag, maar dat betekent niet dat hij altijd in de stemming is of tijd heeft om elk bericht volledig te lezen. Dus, hoe kun je ervoor zorgen dat de klant jouw e-mail wel opent en ook leest?

Een pakkende Preheader in jouw e-mails.

Het nut van een goede/pakkende onderwerpregel is de meeste mensen wel bekend. Evenals het instellen van het SPF record in de DNS. Maar ook de eerste zin/alinea van het email bericht heeft invloed op het percentage gelezen email. Deze eerste tekst in je email bericht wordt ook wel snippet of preheader genoemd.
De preheader is de tekst die in de inbox naast de onderwerpregel verschijnt, en het is een geweldige manier om je lezers te interesseren voor wat je te zeggen hebt. Hier zijn drie tips voor het schrijven van een pakkende preheader:

  • Maak het relevant: De preheader moet gerelateerd zijn aan de inhoud van de e-mail, zodat mensen weten watte verwachten.
  • Maak het kort: Houd je preheader kort en bondig, zodat mensen de rest van je e-mail willen lezen.
  • Voeg een CTA toe: Neem een call-to-action op in je preheader om lezers aan te moedigen de e-mail te openen en meer te weten te komen.


Effect van een hoger e-mail open rate

Wanneer het percentage gelezen berichten verbeterd dan wordt door de grote email aanbieders het afzender domein positief gewaardeerd en komen berichten minder snel in de spam map. Omdat het de eerste tekst in je e-mail is, zullen veel e-mailclients zoals Gmail, Outlook en de e-mailclient op de iPhone deze tekst (of een gedeelte hiervan) direct na het onderwerp laten zien als preview in de lijst met berichten.


Hoger e-mail open rate met het i-Reserve reserveringssysteem

In het i-Reserve reserveringssysteem kun je met template sectie blokken gemakkelijk verschillende preheader berichten instellen. Deze blokken kunnen in een e-mail template worden opgenomen. Op deze manier kan je snel en eenvoudig a/b testen welke “snippet” zorgt voor een verbetering van het percentage gelezen berichten. Dit zorgt voor een beter geïnformeerde klant en een hoger e-mail open rate.


Hoe verhoog je de leesbaarheid van e-mails?

Maar wanneer klanten je e-mail hebben geopend wil natuurlijk ook dat ze hem lezen en de informatie begrijpen en worden aangezet tot actie. Er zijn een paar belangrijke dingen die je kunt doen om jouw marketing e-mails leesbaarder te maken en de kansen te vergroten om ze geopend te krijgen. Ten eerste, houd de onderwerpregels kort en to the point. Je wilt de ontvangers een duidelijk idee geven van wat ze kunnen verwachten van het lezen van jouw e-mail.
Ten tweede, gebruik spaarzaam afbeeldingen. Te veel afbeeldingen kunnen een e-mail er rommelig en moeilijk leesbaar uit laten zien. En zorg er ten slotte voor dat de inhoud van uw e-mail op een logische manier is georganiseerd. Gebruik duidelijke koppen en subkoppen om de tekst op te breken en ontvangers te helpen snel de informatie te scannen en te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Door deze eenvoudige tips op te volgen, kunt je jouw e-mail open rate verhogen en maak je marketing e-mails effectiever.


Wat is het juiste verzendmoment voor e-mails?

Er is geen definitief antwoord op deze vraag, omdat het afhangt van jouw bedrijfstak, het soort e-mail dat je verzendt en jouw doelgroep. Er zijn echter wel enkele algemene vuistregels die je kunt volgen
- Verstuur e-mails tussen maandag en donderdag, bij voorkeur 's ochtends of aan het begin van de middag
- Vermijd het verzenden van e-mails in het weekend of op feestdagen
- Als je je op consumenten richt, stuur dan 's avonds e-mails, wanneer mensen waarschijnlijk hun inbox checken voordat ze naar bed gaan.


Combineer e-mailmarketing met het verzamelen van reviews

E-mail marketing is dus een geweldige manier zijn om potentiële klanten te bereiken en hen te laten weten over jouw product of dienst. Maar ook voor het bereiken van huidige klanten om ze op te hoogte te brengen van acties, nieuws of beschikbaarheid. E-mailmarketing kan ook worden gebruikt in combinatie met het verzamelen van reviews.

Positieve recensies kunnen je bedrijf maken. Wanneer je recensies verzamelt, kun je potentiële klanten laten zien dat jouw product of dienst populair en geliefd is. Dit kan helpen de kans te vergroten dat zij ervoor zullen kiezen om jouw bedrijf te gebruiken in plaats van anderen. Positieve recensies kun je daarnaast gebruiken in je e-mail content. Dit helpt vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten en hen aanmoedigen om jouw product of dienst te gebruiken.
Je kunt vanuit het reserveringssysteem van i-Reserve een email template inrichten om je klanten uit te nodigen tot het schrijven van een review. Of in de marketingmail plaats je een extra knopje waarbij je klanten uitnodigt voor een beoordeling.


Wat kan i-Reserve voor jou betekenen?

In een telefonische support sessie kunnen we je helpen met het opzetten van preheaders en het opnemen van de preheaders in de email templates. In een workshop kunnen we daarnaast het onderwerp e-mails uitgebreider behandelen en samen een e-mail campagne opzetten.


Nieuwsgierig naar ons reserveringssysteem?

Bekijk onze verschillende DEMO websites en bekijk de mogelijkheden voor diverse branches. Neem voor vragen of extra informatie vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder. Wil het ons reserveringssysteem 30 dagen uitproberen? Meld je aan en registreer je subdomeinnaam.


Meer informatie

E-mail aflevering verbeteren

The Hidden Metrics of Email Deliverability​

Belang van je preheader

november 2017