Zonder een reserveerdialoog kunnen klanten jouw producten of diensten niet vinden en reserveren. Een belangrijk element van je website dus. Maar wat is een reserveerdialoog precies? Welke reserveerdialogen zijn er en welke reserveerdialoog gebruik je voor welke type product of dienst.

Wat is een reserveerdialoog?

Ik hoor je denken, een reserveerdialoog? Een reserveerdialoog zijn de schermen die jouw klanten doorlopen om jouw activiteiten of objecten te kunnen zoeken en reserveren binnen het online reserveringssysteem. Als het gaat om het creëren van een positieve klantervaring, is het kiezen van de juiste reservering dialoog is dan ook enorm belangrijk. Het zorgt ervoor dat jouw klanten snel en gemakkelijk precies kunnen vinden en reserveren wat ze willen. Een activiteit kan zoiets zijn als een rondleiding, training of cursus. Objecten kunnen van alles zijn: vergaderzalen tot boten. Het kiezen van de juiste reservering dialoog is de sleutel tot een gebruiksvriendelijke klantervaring.

Object based vs Event based reserveerdialogen

Maar voordat we beginnen geven we eerst kort wat extra informatie over het onderscheid tussen event based reserveer dialogen en object based reserveer dialogen.

Object based reserveerdialogen
Met object based reserveerdialogen bedoelen wij reserveerdialogen die uitgaan van één hoofdproduct waaronder subproducten gekoppeld kunnen worden of losse producten. Hierbij kun je denken aan de verhuur van tennisbanen. De tennisbaan is het hoofdproduct, hieronder kun je de verschillende banen koppelen voor de verhuur. Maar ook een enkele vergaderzaal of boot zien wij in het reserveringssysteem als een object.

Via object based reserveerdialogen kan een object binnen een tijdvak 1 keer gereserveerd worden. Wordt het object gereserveerd dan is deze op hetzelfde tijdvak niet nogmaals te reserveren, tenzij je natuurlijk meerdere dezelfde producten hebt. De prijs wordt gekoppeld aan het product. Uiteraard zijn er wel uitzonderingen op deze regel waarbij het mogelijk is een prijsberekening per persoon te gebruiken. Dit is afhankelijk van jouw onderneming en producten die je aanbiedt.

Event based reserveerdialogen
Met event based reserveerdialogen bedoelen wij reserveerdialogen die uitgaan van één activiteitstype. Hieronder zijn verschillende activiteiten te koppelen. Hierbij kun je denken aan het geven van schilderlessen. Schilderlessen zijn de activiteit, waaronder je de diverse lessen kunt koppelen zoals schilderlessen voor kinderen, voor senioren enz.

Via event based reserveerdialogen kunnen meerdere mensen op één activiteit inschrijven. De prijs is per persoon in plaats van per object.

Welke reserveerdialogen zijn er binnen i-Reserve?

i-Reserve is een modulair reserveringssysteem dus of je nu vergaderzalen of boten verhuurt, of op zoek bent naar een afsprakenkalender voor sportactiviteiten, rondleidingen of cursussen, i-Reserve biedt jou een passend reserveer dialoog. Hieronder kun je een overzicht vinden van onze reserveerdialogen.

De kalender dialoog

Met de kalenderpagina van i-Reserve kan jouw klant gemakkelijk zien of er nog beschikbare plekken of producten zijn op een bepaalde dag. Beschikbare tijdsblokken worden met een gekozen kleur aangegeven op de kalender, terwijl andere informatie zoals 'niet beschikbaar', 'reserveren op aanvraag' en 'vakantiedagen' ook inzichtelijk worden gemaakt. Dit stelt klanten in staat om direct te zien of een bepaalde dag beschikbaar is in de kalender. Het gebruik van een kalender kan variëren per organisatie. Het kan bijvoorbeeld handig zijn voor het reserveren van producten voor één of meerdere dagen (dag modus), maar ook voor het reserveren van tijdsblokken op een dag, bijvoorbeeld per dagdeel of per uur of zelfs per kwartier.

Zoek en boek dialoog

De zoek- en boek reserveerdialoog van i-Reserve biedt bezoekers van jouw website de mogelijkheid om snel en eenvoudig door de aangeboden producten of activiteiten te zoeken. De zoekpagina is ontworpen om bezoekers te helpen het specifieke product of de dienst te vinden waar ze naar op zoek zijn en geeft hen de mogelijkheid om in real-time beschikbaarheid en prijzen te bekijken. Dit creëert een naadloze gebruikerservaring voor uw klanten en stelt hen in staat om gemakkelijk en snel reserveringen te maken.

Het rooster

Het is ook mogelijk om gebruik te maken van het roosterdialoog. Het rooster gaat uit van een product of activiteit dat geboekt kan worden. We maken onderscheid tussen het event based rooster en het object based rooster.

Event based rooster

Draait jouw onderneming om activiteiten? Dan kan je gebruikmaken van het 'Activiteit rooster'. Het activiteitenrooster is geschikt voor ondernemingen die activiteiten aanbieden die op specifieke data plaatsvinden, zoals cursussen en trainingen. In dit rooster worden de ingestelde Evenementen/Activiteiten getoond. Een activiteit kan je vaker inplannen op vaste momenten en verschillende mensen kunnen zich hierop inschrijven. De prijs is per persoon.

Object based rooster

Biedt je producten aan voor de verhuur dan kun je gebruikmaken van een object rooster.
Het verschil tussen deze twee roosters zit hem in de opzet. Net als bij het activiteitenrooster gaat het rooster uit van een ingesteld object of product dat je klanten kunnen reserveren. Maar in tegenstelling tot bij het activiteitenrooster kun je een object niet vaker op eenzelfde tijdstip verhuren. Éen klant kan het object op een bepaalde dag en voor een bepaald tijdslot reserveren, waarna deze niet beschikbaar meer is op het gekozen tijdstip. De prijs is doorgaans per object.

Combi dialoog

Wil je graag dat jouw klanten in één boeking meerdere objecten of activiteiten kunnen boeken? Ook dat kan met i-Reserve. Via onze combi dialoog kun je één of meer producten combineren, bijvoorbeeld de huur van een vergaderzaal icm met een lunch of diner (zie https://vergaderzalen.i-reserve.net/vergaderzaal-arrangementen). In de Fun & Leisure sector worden vaak meerdere activiteiten gecombineerd in een voor jouw klanten een aantrekkelijke combi deal. Bijvoorbeeld combinaties van GlowGolf, HyperBowling, Prison Island, Escape Mission en X-Cube. Bekijk maar eens de mogelijkheden:

Welke reserveerdialoog gebruik je waarvoor?

Je weet nu de basis van welke reserveerdialogen we in ons online reserveringssysteem hebben. Maar om je nog een beter beeld te geven willen we je een kijkje laten nemen bij onze klanten: Hieronder kun je per onderdeel een referentie vinden en zien hoe onze klant het reserveringssysteem geïmplementeerd heeft.

Objecten

Bootverhuur
Één van onze klanten is Mokumboot. Deze klant heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van de implementatie via een subdomein van i-Reserve. Dit domein is volledig in de stijl van Mokumboot waardoor klanten de overgang van Mokumboot naar mokumboot.i-reserve.nl in de meeste gevallen niet merken. Op de pagina hebben ze de zoekpagina voor objecten geïmplementeerd. Klanten kunnen op deze pagina een type boot kiezen, een datum, een starttijd en een vaarduur. Vervolgens kunnen ze een keuze maken en reserveren.

Vergaderzalen
Verhuur je vergaderzalen? Bekijk dan eens de implementatie van ons reserveringssysteem bij Crown Business center. Op deze pagina kiest de klant de gewenste locatie wordt vervolgens doorgestuurd naar de reserveerdialoog van gekozen locatie. Hier krijgt de klant een overzicht van de beschikbare zalen waarna de kalender dialoog volgt.

Glowgolf
Bied jouw onderneming glowgolf, midgetgolf of een soortgelijke activiteit aan? Bekijk dan een implementatie van ons reserveringssysteem bij onze klant Glowgolf.nl. Ook deze klant maakt op het gebied van implementatie gebruik van een subdomein van i-Reserve waar ze vanuit hun site naar verwijzen. Vervolgens krijg je een kalender waar de klant uit kan zoeken voor welke datum ze willen reserveren en de beschikbaarheid hiervan. De klant kan een datum selecteren en hun groepsgrootte doorgeven. Vervolgens kan er nog gekozen worden voor de beschikbare starttijden. Nu is Glowgolf en midgetgolf wat afwijkend in vergelijking met andere objecten. Er wordt gebruikgemaakt van een kalenderdialoog waarbij alleen de afslagtijd gereserveerd wordt. Wil je hier meer over weten, neem dan contact met ons op.

Activiteiten

Rondleidingen
Geeft jouw ondernemingen rondleidingen? Bekijk dan eens de implementatie van het i-Reserve reserveringssysteem bij de Grolsch brouwerij. Op de website van Grolsch hebben klanten direct een overzicht van de verschillende soorten rondleidingen die er aangeboden worden. Na je keuze kom je op de rondleidingpagina binnen de website van Grolsch zelf waar je de beschikbaarheid kunt zien, je groepsgrootte kunt aanpassen en direct kunt reserveren. Grolsch heeft dan ook niet gekozen voor de implementatie op een subdomein maar via een API.

Cursussen en opleidingen
Ook voor bedrijven die cursussen en opleidingen aanbieden kun je het i-Reserve reserveringssysteem implementeren. Bekijk bijvoorbeeld eens de implementatie bij onze klant KAP opleidingen. Ook KAP opleidingen maken op het gebied van implementatie gebruik van een subdomein van i-Reserve waar ze vanuit hun site naar verwijzen. Op het subdomein vind je een overzicht van alle examens. Deze kan je vervolgens filteren op verschillende voorwaarden zoals taal, provincie of dagdeel.

Vakanties
En wist je dat je zelf vakanties via het i-Reserve reserveringssysteem kunt laten boeken? Je kunt hier een voorbeeld van vinden bij onze klant o'Neill Summercamps. Deze klant maakt gebruik van een alias. Meer informatie over deze vorm van implementatie kun je vinden in ons blog over implementatie mogelijkheden. Ze hebben een overzicht van alle kampen met een “boek nu” knop. Nadat je het kamp hebt gekozen, krijg je een overzicht van beschikbare data en kun je direct een reservering maken.

Meer weten over de reserveer mogelijkheden van i-Reserve? Neem contact met ons op

Zoals je hierboven hebt gezien is het reserveringssysteem van i-Reserve veelzijdig en geschikt voor de verhuur van zowel objecten als activiteiten. En met de vele reserveerdialogen heb je met het online reserveringssysteem van i-Reserve alle tools in handen om vandaag nog te beginnen met het verhuren. Meer weten over hoe je het i-Reserve reserveringssysteem en de verschillende reserveerdialogen kunt gebruiken voor jouw onderneming? Neem vandaag nog contact met ons op of probeer ons reserveringssysteem 30 dagen uit.

mei 2023